Na jaře roku 2003 jsem začal spřádat plány na naší druhou cyklovýpravu. O tom, kam pojedeme bylo rozhodnuto velice rychle. Naším letošním cílem se stal Zuberec –pomyslná vstupní brána do Roháčů. V minulých letech jsem v Roháčích již byl a místní příroda a krajina mě okouzlila na tolik, že jsem byl rozhodnutý se sem vrátit. Navíc mi tu zůstaly resty v podobě některých nevylezených vrcholků. Terka, která jela s námi v loni se z časových důvodů nemohla zúčastnit a tak jsme hledali někoho jiného. Ukázalo se to jako docela velký problém, nikdo si netroufnul jen tak na kolech vyjet do Roháčů. Dan nakonec sehnal, no spíše ukecal Lucku - jeho spolužačku. Lucka sice dva dny před odjezdem svoji účast zrušila s tím, že si na to nevěří. Nakonec se však nechala přesvědčit a tak jsme byli opět čtyři.

Nyní si můžete přečíst deník z naší cesty, který jsem sepsal až v lednu 2007 a opět pouze ze vzpomínek a zážitků, co mi utkvěly v paměti, jelikož si během cesty kromě údajů o ujeté vzdálenosti nic nezapisuji. Fotky z této cyklovýpravy naleznete ZDE.

1. den: pátek 8. srpen 2003   PROSTĚJOV - PŘEROV - BYSTŘICE POD HOSTÝNEM - VSETÍN - VELKÉ KARLOVICE

S Hankou vstáváme před 6h a balíme do báglů poslední věci. Nakládáme brašny na kola a já zjišťuji, že dva spacáky se na Hančin nosič rozhodně nevlezou. Na mém nosiči, kde vezu stan pro čtyři osoby již není místo a tak se rozhodujeme, že jeden spacák necháme doma. Vyrážíme uprostřed léta a celorozepínací spacák, kterým se oba v pohodě přikryjeme musí stačit. Před 7h přijíždí Dan a vyrážíme z Prostějova směrem na Přerov. V Dubu nad Moravou chvíli čekáme na Lucku, která bydlí v nedalekém Blatci. Po jejím příjezdu a nezbytném seznámení pokračujeme dál. Na nábřeží v Přerově dáváme krátkou pauzu a snídáme. Projíždíme město a šlapeme do Bystřice pod Hostýnem, kam přijíždíme v 8:30. V centru na chvíli zastavujeme a nakupujeme pár věcí. Ve Chvalčově doplňujeme u studánky vodu. Kousek za vesnicí začíná les a my po klikatící se silničce stoupáme na Tesák – sedlo v Hostýnských Vrších. Na Tesáku zastavujeme a nabíráme síly. Následuje několikakilometrový sjezd a pohodová cesta až k Vsetínské Bečvě. Napojujeme se na hlavní silnici vedoucí do Vsetína kam přijíždíme v 13h. Děláme větší pauzu a jdeme do restaurace poobědvat. Asi po hodině odjíždíme ze Vsetína a pokračujeme po cyklostezce proti proudu Bečvy. Naším dnešním cílem je kemp ve Velkých Karlovicích. Po příjezdu do kempu schováváme kola do úschovny a stavíme stan. Odpočíváme a vaříme jídlo. Se setměním zalézáme do spacáku a jdeme spát.

délka trasy: 100km

2. den: sobota 9. srpen 2003   VELKÉ KARLOVICE - MAKOV - BYTČA - ŽILINA - VRÚTKY - TRUSALOVÁ

Ráno jdeme do obchodu koupit něco na snídani a pomalu začínáme balit stan. Odjíždíme z Karlovic a pokračujeme směrem k hranicím se Slovenskem. Silnice opět začíná stoupat a při cestě do Makovského sedla si dáváme pořádně do těla. Po chvilce oddechu sjíždíme k hraničnímu přechodu. Předjíždíme kolonu aut a jelikož celníci nechtějí vidět ani pasy pokračujeme hned dál. Do Makova je to pořád z kopce. Za dědinou začíná silnice opět stoupat a do sedla Javorník si opět docela mákneme. Ze sedla je to však už jen z kopce a s Danem si vychutnáváme rychlý sjezd. Za Kolárovicemi čekáme na holky a po jejich příjezdu šlapeme dál. V Bytči děláme přestávku na malou svačinku. Dále pokračujeme do Žiliny po málo frekventované silnici na pravém břehu Váhu. V Žilině zastavujeme u Budatínského zámku a po krátce prohlídce odjíždíme do Tesca nakoupit nějaké jídlo. S Danem si dopřáváme pivečko jako posilnění na další cestu. Ze Žiliny šlapeme po hlavní silnici směrem na Martin. Provoz je docela velký, ale silnice je zde poměrně široká. Je to také jediná možnost, jak snadno překonat Malou Fatru. V motorestu pod Strečnem obědváme. Po obědě pokračujeme dál a ve Vrůtkách konečně sjíždíme z hlavní silnice. Projíždíme Turčianské Kľačany a Turany, za kterými najíždíme opět na hlavní silnici. Po pár km odbočujeme do kempu Trusalová, který leží cca 3km od hlavní silnice. Stavíme stan a jdeme se do restaurace navečeřet. Jako každý den, se setměním uleháme ke spánku. Pro lepší spaní používám místo karimatky nafukovací lehátko, které však někde prasklo, celou noc uchází a já ho pravidelně dofukuji. Nakonec rezignuji a spím na vypuštěném. Moc pohodlné to není a navíc jde od země docela zima. Nakonec usínám, ale moc příjemně se mi rozhodně nespalo.

délka trasy: 70km

3. den: neděle 10. srpen 2003   TRUSALOVÁ - RUŽOMBEROK - BEŠEŇOVÁ - KVAČANY

Probouzíme se do slunečného dne, je sice ještě docela chladno, ale vymetená obloha slibuje pěkný den. Balíme stany a nakládáme kola. Snídáme před kempem na dřevěném posezení. Napojujeme se opět na hlavní silnici. Naší další zastávkou je Ružomberok. Ačkoliv jedeme proti proudu Váhu, cesta má mírný sklon a šlape se v pohodě. V Ružomberoku v supermarketu nakupujeme a po krátké svačině sedáme opět na kola. Pár km za městem sjíždíme na vedlejší silnici a asi po 10km přijíždíme k Liptovské Maře. Dnes máme v plánu dojet do Kvačan, kde na nás čeká Peter – spolužák Lucky a Dana. Jsme s ním domluvení, že u něj přespíme. Odbočka na Kvačany není nijak značená a tak po chvilce váhání se raději ptáme na cestu.  V 16h přijíždíme do Kvačan a Peter nás již čeká na zahrádce jedné místní hospůdky. S radostí a chutí přisedáme ke stolu a debatujeme o naší cestě. Domlouváme se, že zde zůstaneme o jeden den déle, zajedeme si prohlédnout Liptovský Mikuláš a také navštívíme nějakou hospůdku.

Druhý den odpočíváme a nabíráme síly. Po obědě jdeme na krátkou procházku Kvačanskou dolinou.

délka trasy: 50km

5. den: úterý 12. srpen 2003   KVAČANY - ZUBEREC

Po snídani se loučíme s Peterem a odjíždíme přes Kvačanskou dolinu směrem do Zuberce. Dolinou vede velice nekvalitní cesta, místy tak špatná, že raději kola tlačíme. Přijíždíme do dědiny Huty, kde zase začíná asfaltka a napojujeme se na silnici spojující Liptovský Mikuláš se Zubercem. Do Zuberce je to pěkně z kopce a tak není divu, že tachometr ukazuje maximálku lehce nad 70 km/h. V obecní cestovce si domlouváme ubytování v soukromí a odjíždíme se ubytovat. Večer samozřejmě nevynecháme návštěvu krčmy a ochutnávku místních specialit. Večer plánujeme pěší túry na následující dva dny. Ze Zuberce se vždy dopravíme autobusem k chatě Zverovka, kde budou naše tůry začínat.

délka trasy: 20km

6.-7. den: středa - čtvrtek 13.-14. srpen 2003   PĚŠÍ TŮRY V ROHÁČÍCH

První túra vede od Zverovky k bývalé Tatliakové chatě. Odtud pak přes sedlo Zábrať, Rákoň a Volovec až pod vrchol Ostrého Roháče. Stejnou cestou se i vracíme. Pozdě odpoledne jedu s Danem do Podbielu zjistit cenu vlaku do Olomouce. V Podbielu bohužel není mezinárodní pokladna a tak jedeme až do Nižné, kde dle informací průvodčí jízdenky můžeme koupit.. Zpět do Zuberce se vracíme téměř se setměním.

Druhá túra následující den vede taktéž od Zverovky, dále pak přes Roháčský vodopád, Balíkovské sedlo až na vrchol Baníkova a opět stejnou cestou zpět.

Ze Zuberce odjíždíme až 16. srpna do Nižné. Zde kupujeme jízdenky na vlak a s přestupem v Kraľovanech a Žilině jedeme vlakem domů. Vystupujeme v Olomouci a do Prostějova pokračujeme na kolech, loučíme se s Luckou, která jede domů do Blatce. Naše druhá cyklovýprava je u konce.